این مجموعه اپیزودیک بر اساس داستانهای واقعی و موضوعات قرآنی ساخته شده، فیلمنامه آن با محوریت موضوعات قرآنی به نگارش درآمده و همه داستانها و روایات آن بر اساس اتفاقات و داستانهای واقعی جلوی دوربین رفته است.
در ساخت مجموعه قصههای تبیان، جمال شورجه و منصور براهیمی به عنوان مشاور در کنار سلحشور بودهاند و به جوانانی که نویسندگی و کارگردانی این قصهها را به عهده داشتهاند، مشاوره دادهاند.
تربیت نسلی تازه
تولید مجموعه قصههای تبیان با دعوت از نویسندگان و کارگردانهای جوانی که عمدتا در جشنوارههای بسیج، عمار، شهید آوینی و حوزه هنری منتخب و برگزیده شدهاند، در سال 93 آغاز شد. این جوانان که از تهران و شهرستانها به همکاری در این پروژه دعوت شدند، زیر نظر فرجالله سلحشور نگارش قصهها را آغاز کردند و سال 94 ساخت این مجموعه انجام شد.
جمال شورجه در این باره به جامجم گفت: ساخت این مجموعه در واقع برای آقای سلحشور فرصتی بود تا نسلی تازه از جوانان هنرمند و متعهد را به سینما و تلویزیون معرفی کند و زمینه فعالیت برای این جوانان را فراهم آورد. فیلمنامهها در کارگاههای فیلمنامهنویسی نوشته، نقد و بررسی میشد؛ کلاسهای آموزشی برای افراد برقرار بود و تولید هم با نظارت آقای سلحشور و با هدایت مشاوران این مجموعه به انجام رسید.
بر اساس توضیحات شورجه، به دلیل کمبود بودجه از ستارههای سینما و تلویزیون در این آثار استفاده نشده و بیشتر بازیگران از فعلان حوزه تلویزیون هستند. پرویز فلاحیپور، خشایار راد، جلیل فرجاد، علی اوسیوند، حسین فرضی، ایمان صفا، رامین راستاد، افشین سنگچاپ، حسین پرستار، پوراندخت مهیمن و نیلوفر شهیدی برخی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
قصههای عبرتآموز
قصههای تبیان بر اساس قصههای واقعی ساخته شده و عبرتآموزی و توجه به حکمت الهی، یکی از ویژگیهای آن است.
جمال شورجه درباره این قصهها توضیح داد: شاید در این نوع آثار به دنبال درامهای کلیشهای و متداول نبودهایم. درام این مجموعه در درون متن و در لایههای زیرین هر قصه وجود دارد و البته پارهای از آنها به لحاظ مضمونی یا ساختاری هم از قواعد مرسوم و کلیشهای در دیگر آثار پیروی نمیکنند.
بر اساس اظهارات شورجه، هیچ دخل و تصرفی در قصههای واقعی صورت نگرفته و نویسندگان و کارگردانها به واقعیت قصهها وفادار بودهاند. این کارگردان مطرح سینما و تلویزیون تصریح کرد: هیچ دخل و تصرف تخیل گرایانه یا مبتنی بر داستانسازی در این قصهها صورت نگرفته و تک تک آنها واقعیت محض را نمایش میدهند.
همان طور که در قرآن ذکر شده بهترین قصهها، قصههای واقعی هستند. درام این آثار هم درام اسلامی است و در واقع این قصهها جذابیت و گیرایی خود را از مستند بودن و مفاهیم مذهبی و معنوی گرفتهاند. از همین رو پایان قصهها غیرقابل پیشبینی و کاملا عبرتآموز است.